Literacy with ICT Across the Curriculum banner

Bibliographie


La bibliographie suivante contient une liste de ressources pertinentes sur le développement de la littératie avec les TIC et la mise en œuvre de l’initiative Littératie avec les TIC.

Remarque : Les éléments précédés d’un astérisque * étaient présentés à l’origine dans le document Littératie avec les TIC dans tous les programmes d’études publié en 2006. Ils pourraient être devenus obsolètes, avoir été mis à jour ou ne plus être accessibles.

Association for Supervision and Curriculum Development. « Assessment to Promote Learning », Educational Leadership, numéro spécial, vol. 63, no 3, novembre 2005, 1-96.

---. « Learning in the Digital Age », Educational Leadership, vol. 63, no 4, décembre 2005-janvier 2006), 1-96.

*BANDURA, A. Social Learning Theory, New York, NY, General Learning Press, 1977.

BLOOM, B.S. (éd.). Taxonomy of Educational Objectives: Handbook I: Cognitive Domain, New York, NY, David McKay, 1956.

*BREDEKAMP, S., et C. COPPLE (éd.) (1997). Developmentally appropriate practice in early childhood program, révisé, Washington, DC, National Association for the Education of Young Children.

*BROOKS, Jacqueline Grennon, et Martin G. BROOKS. The Case for Constructivist Classrooms: In Search of Understanding, Alexandria, VA, ASCD, 1993.

BRUNER, J. Beyond the Information Given, New York, NY, Norton, 1973.
CARR, Judy F., Nancy HERMAN et Douglas E. HARRIS. Creating Dynamic Schools Through Mentoring, Coaching, and Collaboration, Alexandria, VA, Association for Supervision and Curriculum Development, 2005.

Centre d’études sur l’apprentissage et la performance. Portfolio électronique pour l’apprentissage des élèves, Montréal, Université Concordia.

*CHECKLEY, Kathy. The First Seven…and the Eighth: A Conversation with Howard Gardner, Educational Leadership, vol. 55, no 1, septembre 1997: 8-13. Accessible en ligne sur le site Web de l’Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).

*CHICKERING, Arthur W., et Stephen C. EHRMANN. Implementing the Seven Principles: Technology As Lever, AAHE Bulletin 49.2 (octobre 1996): 3-6. Accessible en ligne sur le site Web de l’American Association for Higher Education (AAHE).

*Conference Board of Canada. Employability Skills 2000+. 2005. Accessible en ligne.

*CRUZ, Barbara C. Global Education in the Middle School Curriculum: An Interdisciplinary Perspective, Middle School Journal 30.2, novembre 1998, p. 26-31.

DANIELSON, Charlotte. Enhancing Student Achievement: A Framework for School Improvement, Alexandria, VA, ASCD. 2002.

DAVIES, Anne. Finding Proof of Learning in a One-to-One Computing Classroom, 2002-2003; Report Submitted to Maine Learning Technology Initiative, avril 2004. Courtenay, Colombie-Britannique, Connections, 2004. Comprend un DVD.
*ERICKSON, H. Lynn. Planning Integrated Units: A Concept-Based Approach, vidéocassette, Alexandria, VA, ASCD, 1997. Comprend un guide de l’animateur.

*GALAS, Cathleen. « The Never-Ending Story: Questioning Strategies for the Information Age », Learning and Leading with Technology, 26.7, avril 1999, p.10-13. Grassroots Communities. Toolbox.

*Grassroots Communities. Toolbox. 28 avril 2004.

*GRAY, Audrey. Constructivist Teaching and Learning, rapport du centre de recherches de la SSTA no 97-07, Regina, SK: Saskatchewan School Trustees Association, 1997.
GREGORY, Kathleen, Caren CAMERON et Anne DAVIES. Conferencing and Reporting; For Use in Middle and Secondary School Classrooms, Courtenay, Colombie-Britannique, Connections, 2001.

---. Self-Assessment and Goal-Setting: For Use in Middle and Secondary School Classrooms, Courtenay, Colombie-Britannique, Connections, 2000.

---. Setting and Using Criteria: For Use in Middle and Secondary School Classrooms, Courtenay, Colombie-Britannique, Connections, 1997.

*HARVEY, Stephanie. Nonfiction Matters: Reading, Writing, and Research in Grades 3-8, York, ME, Stenhouse, 1998.

HILL, Bonnie Campbell. Developmental Continuums: A Framework for Literacy Instruction and Assessment K-8, Norwood, MA, Christopher-Gordon, 2001.

*Internet Innovations Incorporated. Asking Foundation Questions, 1999, 28 avril 2004.

*JOHNSON, D.W., et H. JOHNSON. Learning Together and Alone: Cooperation, Competition, and Individualization, 3e éd., Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall, 1991.

*JOHNSON, David W., et Roger T. JOHNSON. Meaningful and Manageable Assessment through Cooperative Learning, Edina, MN, Interaction Books, 1996.

*JOHNSON, David W., Roger T. JOHNSON et Edythe Johnson HOLUBEC. Advanced Cooperative Learning, Edina, MN, Interaction Books, 1988.

*KAGAN, Spencer. Cooperative Learning. San Juan Capistrano, CA, Kagan Cooperative Learning, 1994.

*---. Cooperative Learning Resources for Teachers, Laguana Niguel, CA, Resources for Teachers, 1989.

KRATHWOHL, David R., Benjamin S. BLOOM et Bertram B. MASIA. Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook II: Affective Domain, New York, NY, McKay, 1956.

LAMB, Annette. Project, Problem and Inquiry-based Learning, 2000, 28 avril 2004.

*LAZEAR, David. Eight Ways of Knowing: Teaching for Multiple Intelligences: A Handbook of Techniques for Expanding Intelligence, 3e éd., Arlington Heights, IL, Skylight Training and Publishing, 1999.

LEU, Donald, et al. The Lessons That Children Teach Us: Integrating Children’s Literature and the New Literacies of the Internet, The Reading Teacher, 57.5, février 2004, p. 496-503.

ÉDUCATION ET FORMATION MANITOBA. Liens curriculaires :Éléments d’intégration en salle de classe, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1997.

---. Les bases de l’excellence, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1995.

---. Grades 5 to 8 English Language Arts: A Foundation for Implementation, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1998.

---. Grades 5 to 8 English Language Arts: A Foundation for Implementation Strategies That Make a Difference, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1998.

---. Grades K to 4 English Language Arts: A Foundation for Implementation, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1994.

*---. Méthodes de transmission de renseignements sur le progrès et rendement des élèves. Un guide de politiques à l’intention des enseignants, des administrateurs et des parents, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1997.

---. L’apprentissage fondé sur les ressources : un modèle d’enseignement, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1994.

---. Le succès à la portée de tous les apprenants : Manuel concernant l’enseignement différentiel, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1996.

*---. La technologie comme compétence de base : Vers l’utilisation, la gestion et la compréhension des technologies de l’information. Ouvrage de référence pour les concepteurs de programmes d’études, les enseignants et les administrateurs, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1998.

---. Un plan d’ensemble sur le développement de la pensée : enseigner comment réfléchir à l’aide des programmes d’études – Document à l’intention des écoles de la maternelle au secondaire, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1996, Éducation, Citoyenneté et Jeunesse Manitoba, Section des ressources pédagogiques.

ÉDUCATION, CITOYENNETÉ ET JEUNESSE MANITOBA. Developmental Reading Continuum (phase 1) – Ébauche.

---. Évaluation en lecture et en notions de calcul des élèves de 3e année; évaluation en lecture des élèves de 4e année (programme d’immersion française). Winnipeg, Manitoba, Éducation, Citoyenneté et Jeunesse Manitoba, juin 2004.

---. Section des ressources pédagogiques.

---. Le modèle Multimédia interdisciplinaire niveau intermédiaire (MINI).

---. Communication des résultats sur les compétences de base en mathématiques, de la compréhension en lecture, de l’écriture de textes informatifs et sur l’engagement des élèves dans leurs études au niveau des années intermédiaires, Winnipeg, Manitoba, Éducation, Citoyenneté et Jeunesse Manitoba, 2005.

---.Repenser l’évaluation en classe en fonction des buts visés : L’évaluation au service de l’apprentissage, L’évaluation en tant qu’apprentissage, L’évaluation de l’apprentissage. Winnipeg, Manitoba, Éducation, Citoyenneté et Jeunesse Manitoba, 2006.

ÉDUCATION, CITOYENNETÉ ET JEUNESSE MANITOBA. Indépendants ensemble : au service de la communauté apprenante à niveaux multiples, Winnipeg, Manitoba, Éducation, Citoyenneté et Jeunesse Manitoba, 2003.

---. Maternelle à la 8e année – Programme d’études : cadre manitobain des résultats d’apprentissage, Winnipeg, Manitoba, Éducation, Citoyenneté et Jeunesse Manitoba, 2003.

*MARZANO, Robert J. A Different Kind of Classroom: Teaching with Dimensions of Learning, Alexandria, VA, ASCD, 1992.

MARZANO, Robert J., Debra J. PICKERING et Jane E. POLLOCK. Classroom Instruction That Works: Research-Based Strategies for Increasing Student Achievement, Alexandria, VA, Association for Supervision and Curriculum Development, 2001.

*MCKENZIE, Jamie. A Questioning Toolkit, From Now On: The Educational Technology Journal, 7.3, novembre-décembre 1997, 28 avril 2004.

North Central Regional Educational Laboratory. Constructivist Teaching and Learning Models©, NCREL, 25 octobre 2004. Accessible en ligne sur le site Web du NCREL.

*PANITZ, Ted. A Definition of Collaborative vs Cooperative Learning, 1996, 28 avril 2004.

*PIAGET, J., et B. INHELDER. Psychology of the child. New York, NY, Basic Books, 1969.
*ROSENSHINE, B. Synthesis of research on explicit teaching, Educational Leadership,43, avril 1968, p. 60-69.

*TAPSCOTT, Don. Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation, New York, NY, McGraw- Hill, 1998.

TEALE, William H., et al. Exploring Literacy on the Internet: The CTELL Project: New Ways Technology Can Help Educate Tomorrow’s Reading Teachers, The Reading Teacher, 55.7, avril 2002, p. 654-659.

*TINZMANN, M.B., et al. What Is the Collaborative Classroom? Oak Brook, IL, North Central Regional Educational Laboratory (NCREL), 1990.

TOMLINSON, Carol Ann. For Integration and Differentiation Choose Concepts over Topics, Middle School Journal, vol. 30, no 2, novembre 1998, p. 3-8.

*VYGOTSKY, L. S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes, Cambridge, MA, Harvard University Press, 1978.

WISKE, Martha Stone, Kristi Rennebohm FRANZ et Lisa BREIT. Teaching for Understanding with Technology, San Francisco, CA, Jossey-Bass, 2005.

WOOD, Chip. Yardsticks: Children in the Classroom Ages 4-14; A Resource for Parents and Teachers, Greenfield, MA, Northeast Foundation for Children, 1997.