La littératie avec les TIC
dans tous les programmes d'études
Continuum de développement

Accueil M-12 > Accueil TIC > La littératie avec les TIC

Bibliographie

BLOOM, B.S. (éd.). Taxonomy of Educational Objectives: Handbook I: Cognitive Domain, New York, NY: David McKay, 1956.

BRUNER, J. Beyond the Information Given, New York, NY: Norton, 1973.

CONFERENCE BOARD OF CANADA. Employability Skills 2000+. 2005. Conference Board of Canada, 13 juillet 2006. Document en ligne à : <http://www.conferenceboard.ca/topics/education/learning-tools/employability-skills.aspx>

EDUCATION, CITIZENSHIP AND YOUTH MANITOBA. Grades 5 to 8 English Language Arts: Manitoba Curriculum Framework of Outcomes and Grade 6 Standards. Winnipeg, MB: Manitoba Education and Training, 1996.

EDUCATION, CITIZENSHIP AND YOUTH MANITOBA. Kindergarten to Grade 4 English Language Arts: Manitoba Curriculum Framework of Outcomes and Grade 3 Standards. Winnipeg, MB: Manitoba Education and Training, 1996.

EDUCATION, CITIZENSHIP AND YOUTH MANITOBA. Grades 5 to 8 Mathematics: Manitoba Curriculum Framework of Outcomes and Grade 6 Standards. Winnipeg, MB: Manitoba Education and Training, 1996.

EDUCATION, CITIZENSHIP AND YOUTH MANITOBA. Grades 5 to 8 Science: Manitoba Curriculum Framework of Outcomes and Grade 6 Standards. Winnipeg, MB: Manitoba Education and Training, 2000.

EDUCATION, CITIZENSHIP AND YOUTH MANITOBA. K–4 Mathematics: Manitoba Curriculum Framework of Outcomes. Winnipeg, MB: Manitoba Education and Training, 1995.

EDUCATION, CITIZENSHIP AND YOUTH MANITOBA. Kindergarten to Grade 4 Science: Manitoba Curriculum Framework of Outcomes. Winnipeg, MB: Manitoba Education and Training, 1999.

EDUCATION, CITIZENSHIP AND YOUTH MANITOBA. Literacy with ICT: A Developmental Continuum Profiling Student Literacy with Information and Communication Technology, Winnipeg, Manitoba.

ÉDUCATION, CITOYENNETÉ ET JEUNESSE MANITOBA. Indépendants ensemble. Au service de la communauté apprenante à niveaux multiples, Winnipeg, Manitoba, Éducation, Citoyenneté et Jeunesse Manitoba, 2004. Document en ligne à : <www.edu.gov.mb.ca/m12/frpub/appui/multiple/index.html> (disponible en anglais seulement).

ÉDUCATION, CITOYENNETÉ ET JEUNESSE MANITOBA. La littératie avec les TIC. Document en ligne à : <www.edu.gov.mb.ca/m12/tic/litteratie/accueil.html>

ÉDUCATION, CITOYENNETÉ ET JEUNESSE MANITOBA. Repenser l'évaluation en classe en fonction des buts visés, Winnipeg, Manitoba, Éducation, Citoyenneté et Jeunesse Manitoba, 2006. Document en ligne à : <www.edu.gov.mb.ca/m12/frpub/me/docs/repenser_eval/index.html>.

ÉDUCATION ET FORMATION PROFESSIONNELLE MANITOBA. Les bases de l'excellence, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1995.

ÉDUCATION ET FORMATION PROFESSIONNELLE MANITOBA. Liens curriculaires : Éléments d'intégration en salle de classe, Winnipeg (Manitoba), Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1997. Document en ligne à : <www.edu.gov.mb.ca/m12/frpub/cons/liens_curr/index.html>.

ÉDUCATION ET FORMATION PROFESSIONNELLE MANITOBA. La technologie comme compétence de base : Vers l'utilisation, la gestion et la compréhension des technologies de l'information. Ouvrage de référence pour les concepteurs de programmes d'études, les enseignants et les administrateurs, Winnipeg, Manitoba, Éducation et Formation professionnelle Manitoba, 1998. Document en ligne à : <www.edu.gov.mb.ca/m12/frpub/ped/tech/techinfo/index.html>

ÉDUCATION ET JEUNESSE MANITOBA. Maternelle à la 8e année Programme d'études : cadre manitobain des résultats d'apprentissage, Winnipeg, MB: Manitoba Education and Youth, 2003. Document en ligne à : <http://www.edu.gov.mb.ca/m12/frpub/ped/sh/cadrem-ma8/index.html>

INTERNATIONAL SOCIETY FOR TECHNOLOGY IN EDUCATION (ISTE). National Educational Technology Standards for Students, 2005, ISTE, 13 Jul. 2006. Document en ligne à : <https://www.iste.org/resources/product?ID=479>

JOHNSON, D.W., et H. JOHNSON. Learning Together and Alone: Cooperation, Competition, and Individualization, 3e éd., Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1991.

KRATHWOHL, David R., Benjamin S. BLOOM, et Bertram B. MASIA. Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals, Handbook II: Affective Domain, New York, NY: McKay, 1956.

LEU, D. fils, J. CASTEK, L.A. HENRY, J. COIRO, et M. MCMULLAN. “The Lessons That Children Teach Us: Integrating Children's Literature and the New Literacies of the Internet”, The Reading Teacher, 57.5, févr. 2004, p. 496–503.

MARZANO, Robert J. A Different Kind of Classroom: Teaching with Dimensions of Learning, Alexandria, VA: ASCD, 1992.

PEARSON, P.D. et M. GALLAGHER. “The Instruction of Reading Comprehension”, Contemporary Educational Psychology, 1983, ne 8.

PIAGET, J., et B. INHELDER. The Psychology of the Child, New York, NY: Basic Books, 1969.

TAPSCOTT, Don. Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation, New York, NY: McGraw-Hill, 1998.

VYGOTSKY, L.S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes, Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.

WATERS, T., R.J. MARZANO, et B. MCNULTY. Balanced Leadership: What 30 Years of Research Tells Us about the Effect of Leadership on Student Achievement, Denver, CO: Mid-continent Research for Education and Learning (McREL), 2003. Document en ligne à : <www.mcrel.org/PDF/LeadershipOrganizationDevelopment/5031RR_BalancedLeadership.pdf>